Färjan
Foto Carl Alfred Träff 1926. Från Bohusläns Museum.
Färjeläget vid Stallet.
Postbåten Felix som var privatägd började transportera post, varor och passagerare mellan Malmön – Tullboden – Hovenäset – Fisketången 1927. Den drevs av en 12 hHk stark råoljemotor, en så kallad tändkulemotor.
Omkring 1939 började bröderna Valdemar och Cornelius Hjälte att med sin båt idka färjetrafik mellan Malmön och Slävik och det underlättade mycket för både friska och sjuka, eftersom buss mötte i Slävik
När vägverket 1953 öppnade leden ändrade Felix sina angöringsplatser.
Första reguljära färjeturen mellan Malmön och Tullboden i Vägverkets regí gick den 22 december 1953. Färjan Instö hade 2 st 50 Hk Skandia råoljemotorer och kunde ta 8 bilar.
1984 kom Malin, den första lindrivna färjan. Malin tog 21 personbilar.
I februari 1992 kom den nuvarande färjan Maria.
Ett av dygnen under midsommarhelgen 1998 lär den nya linfärjan ha transporterat 784 bilar från Malmön till fastlandet.[1]
[1] Enligt Georg Axelsson 1999.
Foto Terje Fredh 1963. Första färjan ”Instö”. Från Sjöhistoriska Museet.
Dragets Historia ligger på en egen hemsida på Internet – www.dragetshistoria.se – men jag föreslår att Du också går med i
Facebook-gruppen Dragets Historia där jag bl.a informerar om uppdateringar – Välkommen!