Järnvägen
Järnvägsbygget 1908. Från Göteborgs Historiska Museum.
Redan 1875 anlade Kullgrens Enka på Malmön en ”rälsväg” med handdragna vagnar på Draget. Enligt uppgift till Kommerskollegium mätte rälsvägen 4.500 fot (ca 1,3 km). När bolaget 1893 öppnade sitt första storbrott, försågs det med en anslutande rälsbana. Åren 1907-8 byggdes den första järnvägen för lokdrift från den nyanlagda hamnkajen på Grönvik. Den totala spårlängden uppgick 1942 till 8,5 km. Hela banan revs 1962 och ersattes med två lastbilar.[1]
Järnvägsbygget 1908. Från Bohusläns Museum.
Sammanlagt fanns det 2 st ånglok och ett diesellok som körde stenen ner till Grönvik samt 4 st mindre mindre ackumulatormotorlok som körde fram blocken till stenhuggarna. I Gulldalen fanns lokstallet och en mekanisk verkstad.
Troligt foto David Almqvist ca 1927 från Stallebrottet. Från Bohusläns Museum.
Järnvägen Gulldalen-Grönvik med knottupplag i mitten av 1930-talet.
I mitten står Oscar Sundgren, son till Gustaf Sundgren. Från Gertrud Hållén (1911-1999).
Ett av de 4 ångloken som användes (OK 13088/1937) fanns tidigare vid museijärnvägen vid södra E6-infarten till Munkedal.
”Herrskapsvagnen”. Förvaltare Carlquist, okänd, okänd, Edin och Gessie Falkheden. Från Edith Bjurström (1901-1995)
[1] Industrilok i Bohuslän och Dalsland, Mats Freding, 1985
Dragets Historia ligger på en egen hemsida på Internet – www.dragetshistoria.se – men jag föreslår att Du också går med i
Facebook-gruppen Dragets Historia där jag bl.a informerar om uppdateringar – Välkommen!